maandag 24 juni 2013

Zoutziedersstraat

Zoutziedersstraat

Een straat in de wijk Tussendijken lopende van Mathenesserdijk naar Mathenesserdijk waarbij ik er bij moet vertellen voor de mensen welke niet bekend zijn in de wijk dat de Mathenesserdijk een hele lange straat is die met een bocht door de wijk loopt vandaar dat deze straat aan beide kanten aan de Mathenesserdijk grenst. 

In de 60er en 70er jaren was er in deze straat de fietsen en bromfietsen winkel van Roerade gevestigd welke in de gehele wijk bekend was. Ook was er een patatwinkel gevestigd van de familie Hulzebosch welke in een heel klein pandje zat een soort van garage zou ik het nu genoemd hebben maar later zijn ze verhuisd naar de hoek van de Mathenesserweg en Zoutziedersstraat. Ook op de hoek van de Grote Visserijstraat en de Zoutziedersstraat had men vroeger bakkerij de Koning of Koning waar je het lekkerste brood van de buurt kon kopen.


Zoutziedersstraat gezien vanaf de Grote Visserijstraat met op de linkerhoek bakkerij de Koning of Koning en op de rechterhoek café Jansen. In het pand van de bakkerij na renovatie zit nu een Surinaamse goudwinkel en in het pand waar café Jansen zat is na nieuwbouw café Jansen terug gekomen maar inmiddels is deze overgegaan naar een Turkse eigenaar. Vraag is welke winkel of café in deze wijk is niet overgenomen door buitenlanders.
Zoutziedersstraat gezien vanaf de Mathenesserweg in de richting van de Grote Visserijstraat met aan de linker kant een drukkerij destijds en halverwege aan de rechterkant een sigarenboer.
 
Zoutziedersstraat met zicht op de Bruinstraat ongeveer ter hoogte van waar de bromfietsen en fietsen winkel van Roerade zat. Waarschijnlijk zijn de fietsen die er staan van de winkel van Roerade.

Kinderkerk Marcus gelegen op de hoek Zoutziedersstraat en Mathenesserdijk op de andere hoek was destijds een patatwinkel gevestigd.
Christelijke bewaarschool zoals het vroeger heette wat een naam wie heeft het verzonnen destijds. Deze school was op de hoek Grote Visserijstraat, Zoutziedersstraat en Kleine Visserijstraat. De school bestaat nog steeds heden ten dagen.

De zelfde school alleen nu gezien vanaf de Bruinstraat in de richting van de Grote Visserijstraat.
Zoutziedersstraat hoek Kleine Visserijstraat in de richting van de Mathenesserdijk kijkend.

Zoutziedersstraat gezien vanuit de Kleine Visserijstraat in de richting van de Grote Visserijstraat.
Christelijke lagere school op de hoek van de Grote Visserijstraat en Zoutziedersstraat de school is er heden ten dagen nog steeds maar of het nog een christelijke school is dat betwijfel ik gezien er meer moslims in de wijk wonen dan christenen lijkt mij dat het  een gewone lagere school is geworden anders vrees ik dat ze zeer weinig leerlingen zullen hebben hier in de wijk.

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen



  2. Kermit LeFrogue29 juli 2015 09:26

    Ik kan me nog wel meer winkels in die buurt herinneren.. Ja had aan de kop van de Kleine Visserijstraat, vlak bij Roerade, een kolenboer, Verhagen, zitten. Ik herinner mij ook nog de Vivo? van De Jong op de hoek Grote Visserijstraat - Zoutziederstraat aan het pleintje naast de D.C. Brunt school. Op de andere hoek zat de verfzaak van Rijfkogel. In het stukje tussen de Grote Visserijstraat en de Mathenesserweg had je nog de fietsenzaak van Slooter en ik meen een pakhuis van de schillenboer. Zijn naam ben ik even kwijt. En ik kan mij een winkel herinneren waar ze stopcontacten, snoeren, bedrading, stoppen etc etc. verkochten, vlak bij de hoek met de Korfmakersstraat.
    Op de grote Visserijstraat had je vlak bij bakker De Koning nog een slagerij zitten (Jac de Korte?) en ik kan mij nog een winkel in huishoudartikelen herinneren, waar ze ook wat speelgoed verkochten (Beatrix). Die zat in het stukje naar de Mathenesserdijk, schuin tegenover Rijfkogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke post. Het geeft echt een gevoel van er zijn met die fotos en verhalen. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb als kind gewoond op huisnummer 28 b bovenwoning en later huisnummer 28 a benedenwoning
    mijn ouders zijn uit crooswijk naar deze buurt verhuist omdat het zo nette buurt was
    en het was ook een nette arbeiders buurt dat was is in begin van de jaren 1980 snel voorbij
    maar ik heb goede herinneringen aan deze buurt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan de linkerkant schuin t.o.de bruinstraat had je in een keldertje een timmer werkplaatsje verderop had je een stenen trap daar heb ik gewoond t.o.ons had je houthandel die is later naar de albrechtskade verhuist waar nu gevangenis de schie is

    BeantwoordenVerwijderen