dinsdag 25 juni 2013

Grote Visserijstraat

Grote Visserijstraat

De  Grote Visserijstraat is een straat gelegen in de wijk Tussendijken en lopende van de hoek Mathenesserweg/Mathenesserdijk naar de Schiedamseweg. De Grote Visserijstraat was vooral in de 50er, 60er en 70er jaren een belangrijke winkelstraat in de wijk ook vindt er sinds de 70er jaren er elke donderdag en zaterdag een markt plaats op het plein gelegen aan de Grote Visserijstraat ook wel Grote Visserijplein geheten. Heden ten dagen zijn er nog steeds winkels maar het merendeel zijn islamitische slagerijen, Turkse bakkerijen, shoarma zaken en veel winkels met 2e hands meubels.

Ik kan mij zelf nog herinneren dat toen ik nog in de Haringpakkersstraat woonde van 1959 tot 1969 ik regelmatig voor me moeder boodschappen moest doen zoals brood halen bij bakkerij de Koning of Koning op de hoek van de Grote Visserijstraat en Zoutziedersstraat of even verderop in de Grote Visserijstraat bij slagerij de Korte even gehakt halen voor me moeder. Ook herinner ik me nog dat halverwege in de Grote Visserijstraat een keldertje zat waar je heerlijk ijs kon kopen de IJsgrot of zoiets heette dat keldertje en deze heeft er zeker tot in de 90er jaren gezeten dat keldertje toen is er renovatie geweest en inmiddels is dat pand nu een berging geworden voor de naast liggende woningen. Ook zat er in deze straat in de 60er jaren een benzinepomp waar de beheerder een man was welke 2 huizen verder woonde bij mij in de Haringpakkersstraat. Tevens zat er een lampenwinkeltje en was er ook nog tussen slagerij de Korte en bakkerij de Koning een lokaal voor postduivenhouders. Waar nu pier80 het wijkgebouw staat stond vroegen een houten club gebouw Eigenhaard geheten welke ook nog een tijdje dienst heeft gedaan als kantine voor de voetbal vereniging Activitas dat is wat ik mij nog herinner van deze straat.
De Grote Visserijstraat kort na het bombardement van 1943.

Grote Visserijstraat hoek Rosenermanzstraat met op de hoek een slagerij thans ook een een slagerij maar dan een islamitische slagerij.

Grote Visserijstraat hoek Rosenermanzstraat maar nu de andere hoek waar voorheen de groente winkel van Koolaard heeft gezeten en al vele jaren het reisbureau Weeren in gevestigd is.
De Grote Visserijstraat in de 30er jaren gezien vanaf de Mathenesserdijk met aan de linker kant op de hoek café Bodega West een zeer bekende naam in de wijk waar veel wijkbewoners gingen stappen en hun eerste liefde leerde kennen.
 De Grote Visserijstraat in de 30er jaren kijkend richting de Mathenesserdijk en Mathenesserbrug. 
 

2 opmerkingen:

  1. Ja,ja wat een herinneringen..... ik woonde op nummer 50. Tegenover slagerij de Korte. Naast ons zat een kapper van Damme heette hij geloof ik. Nu zit er nog steeds een kapper.ik ben er in 1969 weggegaan. En heb er 21 jaar gewoond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woonde op nr. 35 boven papier artikelen handel de econoom tot 1963, toen was ik 13 jaar oud.
    Tegenover mij woonde Ron vd Berg, voetballer van Sparta, zal toen 2 jaar geweest zijn en op het pleintje bij de school voetbalde ik met Hans van Heelsbergen, de pingelaar, hij had graag een tennisballetje tussen de voeten. Twee deuren verder denk 33 zat Rodrigo vissport, waar ik toevallig een podcast vanavond van hoorde over zijn zoon Koos, van mijn leeftijd die in Ommoord, met een nieuwe vestiging ermee stopte.

    BeantwoordenVerwijderen