maandag 24 juni 2013

Taandersstraat

Taandersstraat

Een straat in de wijk Tussendijken lopende van voor het bombardement van 1943 van de Schiedamseweg tot aan de Mathenesserdijk. Na het bombardement van 1943 eindigde de straat bij de puin het huidige wijkpark gelegen tussen de Rosenermanzstraat en de Gijsinglaan. Na de komst van het wijkpark loopt de straat vanaf hoek Rosenermanzstraat tot aan de Mathenesserdijk. Lange tijd heeft er in het stuk tussen de Rosenermanzstraat en de Korfmakersstraat een oom en tante van mij gewoond welke daar een loodgietersbedrijf runde onder de naam van Vuuren. Ik herinner mij nog wel dat ze altijd hele grote honden hadden Duitse herders want een van die honden heeft mij ooit is als kleuter gebeten nadat ik bij de slager in de Grote Visserijstraat een plakje worst had gekregen en die trots in mij hand hield en liet zien en dat vond die hond geweldig en dacht die is voor mij en voor ik het wist had die het plakje worst te pakken en beet die in me vingers.



Deze foto uit 1943 is kort na het bombardement van de geallieerden op de wijk.

Deze foto laat de Taandersstraat zien na de verwoestingen van het bombardement op de wijk.

 Deze foto laat de tuinen zien welke gelegen waren tussen de Taandersstraat en de Nettenboetersstraat. Voor alle duidelijkheid de Nettenboetersstraat liep destijds van de 2e gijsingstraat tot aan de Rosenermanzstraat en is in 1952 door B&W van Rotterdam als straatnaam opgeheven. Naar mijn idee moet deze straat dus gelopen hebben waar de puin is geweest het huidige wijkpark tussen Rosenermanzstraat en Gijsinglaan en is een van de straten die getroffen is door het bombardement van 1943 maar zeker weten doe ik het niet.
 Wederom een foto van kort na het bombardement op de wijk.
De Taandersstraat hoek Mathenesserdijk in betere tijden.
De Taandersstraat gezien vanaf de Schiedamseweg na het bombardement van 1943.
Hoek Mathenesserweg en Taanderstraat met het pand van De Gruyter waar ik met me moeder ook vaak boodschappen ging doen de eerste supermarkt destijds in de wijk. Vooral het snoepje van de week vond ik erg interessant altijd.

Wolfert van Borselen school gelegen op de hoek Rosenermanzstraat en Taandersstraat welke dienst deed als MULO en later als MAVO. Heden ten dagen zit in dit pand een basis school genaamd de Korf welke vroeger was gevestigd aan de Korfmakersstraat de ingang van de basis school is op de hoek Korfmakersstraat en Rosenermanzstraat. Ook is er in het zelfde pand maar dan op de hoek Rosenermanzstraat en Taandersstraat een buurtgebouw onder de naam BOTU waar diverse activiteiten voor ouderen en kinderen worden georganiseerd alsmede een peuter dag verblijf is gevestigd de ingang van dit buurtgebouw is in de Taandersstraat. Het buurtgebouw dient ook als stemlokaal tijdens verkiezingen.


Taandersstraat gezien vanaf de Rosenermanzstraat volgens mij zat op een van de hoeken in een van de winkels een meubelstoffeerder en kijkt men hier richting Schiedamseweg dus foto van voor het bombardement omdat na het bombardement slechts nog een paar huizen over waren gebleven namelijk tot aan de puin.
Taandersstraat gezien vanaf de Rosenermanzstraat maar nu genomen in de richting van de Korfmakersstraat. Halverwege aan de rechterkant zat de loodgieterij van een oom van mij van Vuuren geheten.


 Het laatste huizen blok in de Taandersstraat nabij de puin welke is blijven staan na het bombardement. Inmiddels zijn deze huizen ook gesloopt en is daar het wijkpark gekomen.
Het plein in de Taandersstraat nabij de Mathenesserstraat in het stuk straat voorbij de Mathenesserweg lopende tot aan de Mathenesserdijk.
 Taandersstraat hoek Mathenesserstraat met op de hoek de groenteboer.
 Taandersstraat nabij het plein gelegen tussen de Mathenesserweg en de Mathenesserdijk.

7 opmerkingen:

  1. Dag Ruud
    Ik heb net de foto's van de Taandersstraat bekeken en ik heb twee aanvullingen.
    De Wolfert van Borselenschool aan de Rösener Manzstraat is pas in 1968 zo gaan heten met de invoering van de Mammoetwet. Daarvoor heette het de Herman Heijermansschool.
    2 - De Netteboetersstraat zelf is niet getroffen door de geallieerde bommen. Wel de blokken waar hij door gevormd werd (Taandersstraat en Korfmakersstraat. Dat is duidelijk te zien op de luchtfoto, die niet lang daarna van dat gebied gemaakt is. De bomschade is daarop goed te zien. Als je me een E-mailadres geeft, dan zal ik je die foto sturen. Dan kun je meteen zien waar precies de Nettenboeterstraat gelegen heeft..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. in de jaren 80 was er een snackbar op de hoek van de haringpakkerstraat, het was eerst een slager.
    daar heb ik aardig wat uurtjes doorgebracht

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan 't allemaal nog dromen. Woonde in de Busshingstraat25 en zijn toen net gespaard gebleven. Kan nog de vieze brandlucht ruiken als ik er aan denk.




    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kon de fam. Van Vuuren, ze waren nee buren, ze hadden een dochter van my leeftijd. Ik geloof dat haar naam Sjaan was. Good memories.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb in de Taanderstraat gewoond van 1966 tot 1980 op nr 91b. Toen zaten De Baat en ENKABE Burggraaf nog op de beider hoeken. Alleen de boom herinnert nog aan die tijd. Alles is kapot gerenoveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik Wil van Reen woonde tegenover van Vuuren op 113a, zij hadden na de oorlog een van de eerste een grote Amerikaanse auto.
    Hadden zij niet een zoon die Henk heete die een motorfiets had ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn ouders hadden een rijwielzaak/stalling op nr 57 ,en mijn vader ging als Daan van Vuren het druk mee met hem op karwei Hr Daan van Vuren had in de beginjaren na de oorlog een leger Harly Davidson met een dichte zijspan voor het materiaal ,en als ze dan terug kwamen mocht ik als 6 of 7 jarige een blokje mee op het zijspan zijn eerste auto was een Studebaker Champion Daan en Sjaan van Vuren hadden 2 zonen en een dochter, Rienie ,Slaan en ?? ,en een duitse herder Tarzan .

    BeantwoordenVerwijderen